- Inzerce -

Videa na víkend – Příprava na Ostravu

Za měsíc a kousek začnou Ostravské dny, festival, jenž jednou za dva roky udělá ze severní Moravy destinaci mnoha milovníků současné hudby. Od 21. do 29. srpna se budeme moci nasytit aktuální hudbou a letošní program slibuje minimálně stejnou dramaturgickou laťku, jakou udržoval v posledních letech. Celý si ho můžete nastudovat zde.

Festival zahájí Minimaraton elektronické hudby v dramaturgii Michala Rataje. Na něm se bude jednak živě hrát, jednak reprodukovat vícekanálové kompozice v takzvaném Acousmoniu. Jednou z klasik elektronické hudby, která zde zazní, bud výběr z De Natura Sonorum Bernarda Parmegianiho. Tu můžete degustovat ve stereofonní redukci zde:

Samotné Ostravské dny otevře koncert ze skladeb pro tři orchestry, v nichž expandovanou Janáčkovu filharmonii doplní hornická kapela ze Stonavy. Na programu večera bude hudba starší i úplně nová. Tu první kategorii zaplní Gruppen Karlheinze Stockhausena.

Novější položkou toho večera bude beautiful to me. ah Jacka Sotomskiho pro akordeon, smyčce a elektroniku. Romantický název skladateli poskytl neméně romantický filmař Rocco Siffredi (detaily o jeho tvorbě si raději nevyhledávejte v práci a před dětmi).

Ačkoliv v programu celkem pochopitelně převažují evropští a američtí autoři, dojde i na jiné kulturní okruhy – například na Írán, odkud pochází skladatel Idin Samimi Mofakham

 

A právě Mofakhamovi věnovala skladu Apeiros polská autorka Martyna Kosecka, jejíž hudba bude letos v Ostravě rovněž hrána. Zde Apeiros ve verzi s partiturou pro studijní typy.

Jedním z důležitých rysů dramaturgie Ostravských dnů je udržování povědomí kontinuity současné hudby a toho, co se přihodilo v průběhu 20. století. Takže prostor dostávají i klasici jako Alban Berg, jehož Komorní koncert zazní na závěrečném festivalovém večeru.


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.