- Inzerce -

Videa na víkend – psací stroj

Zvuk tohoto přístroje již z přirozeného prostředí téměř zcela vymizel. Ale v hudbě se ještě tu a tam objeví.

Téma pro videa na tento víkend se vylouplo jako vedlejší produkt rozhovoru s Jozefem Cseresem. Vzpomněl jsem si totiž na kompilaci, kterou vydal na své značce HEyeRMEarS/DISCORBIE a která zachytila hudbu provedenou na festivalu Sound Off v roce 2002 ve slovenských Nových Zámkoch. Tématem ročníku byl tehdy psací stroj a na CD jsou zachyceny různé kompozice pracující s charakteristickými ruchy tohoto předchůdce dnešních počítačů. Bohužel se mi nepodařilo v internetových hlubinách najít žádnou z nahrávek obsažených na kompilaci, abych ji zařadil do této rubriky. To zájemcům vynahradím v pondělním Kardiostimulátoru, jehož jeden blok bude věnován Cseresově vydavatelské činnosti včetně zmíněné kompilace. Hledání mě nicméně dovedlo k dalším materiálům pracujícím s tímto dnes již archaickým zdrojem zvuku. A kromě toho se blíží 23. červen, což je oficiálně Mezinárodní den psacích strojů, jenž připomíná datum, kdy v roce 1868 obdržel Christopher Latham Sholes patent na tento vynález. Dopřejme si tudíž trochu muzikálního klapotu.

Perkusivní kvality psacího stroje a podobnost psaní na něm s hrou na klavír jsou celkem zjevné, takže k hudebnímu využití svádí. Psací stroj má dokonce svůj velký hit (soudě podle množství zaznamenaných verzí). Napsal ho Leroy Anderson v roce 1950 a jmenuje se prostě The Typewriter.

Proslavil se ve filmu…

…a natočil ho i klavírní exhibicionista Liberace.

Skladbu pro celý soubor strojů napsal ruský skladatel Alexei Aigui.

A v Bostonu mají orchestr.

Jedna z nahrávek Boston Typewriter Orchestra připomíná, že psací stroj byl svého času symbolem kancelářské efektivity.

Na scéně hlukové a improvizační se do klapek opřel korejský experimentátor Ryu Hankil.

V Čechách využil psací stroj coby vizuální i zvukový prvek Miloš Orson Štědroň ve své hře Krásné psací stroje!

A italská filmařka a performerka Francesca Fini spřáhla psací stroj s moderními technologiemi.

Vedle klasického existuje i psací stroj skutečně hudební, určený pro notosazbu.

https://www.youtube.com/watch?v=ZzfkJIarwE4

A velkým milovníkem těchto krásných přístrojů je herec a spisovatel Tom Hanks.


Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby