- Inzerce -

Videa na víkend – svázaný Kozelka v Chebu

Poslední červnový den proběhla v chebské Galerii výtvarného umění vernisáž výstavy Na cestě, věnované do posledního dechu podzemnímu umělci Milanu Kozelkovi (1948-2014). Potrvá do 19. září.

Znal jsem Milana z různých lokálů – olomouckou Ponorku ostatně zvěčnil v půvabné knížce – s jeho dílem se seznamoval pozvolna a se zálibou v líném proudu událostí. O tom, jak se nořil do zcela nelíného proudu řeky Vydry, co činil na chmelnici v Mutějovicích apod., se pořádně dozvím až na chebské výstavě a z monografie Svázáno do Kozelky, která k ní vychází.

Cenil jsem si na něm umanutosti, smyslu pro nesmlouvavý humor (myslel a psal rychle, pointoval bezchybně) i neustálého zájmu o to, co je v umění aktuální, mladé, nezkostnatělé, který v něm nehypertrofoval do hipsterství. Staré lásky pro nové neopouštěl, jeho láska k jazzu a blues se nijak netloukla se zájmem o freetechnařské soundsystémy. Umění vždy spojoval s časoprostorem, v němž bylo schopno rezonovat nejdráždivěji.

Posmrtně vydanou sbírku Startuji do San Francisca (Vetus Via, 2016) uzavírá – než dojde na přetištěná interviews – text Saxofonový efekt:

Chvíle před svítáním připomíná vakuum, vteřiny se
vlečou šnečím tempem. Ornette Coleman šel spát.
Po maniakálním běsnění následuje tyranie odmlky,
příčinnost se vymyká lichým schématům. V deliriu
logiky se rozostřují smysly, chuť je trpká a prsty bez
citu. Bezbarvé nic se krutě definuje něčím, Ornette
Coleman usíná v hotelovém pokoji. Skepse je stálá,
nic nevybočuje z bludných kruhů, slepé vášně jsou
tykadly iluzí. Ranní vzduch je odlehčující, střechy
se chvějí pod ptačími křídly. Ornette Coleman
spí, ulicemi provanují ostré vůně asijských jídel.

Byť s audioumělci často sdílel scénu, byly Kozelkovy zásahy do světa hudby byly spíše nahodilé. Nejčastěji byl v různých realizacích za textaře, nebránil se ani spontánnímu čtení do hudebních improvizací. V HIS Voice jsem se věnoval jeho albům s Dětmi kapitána Morganaprofesorem Neutrinem a Bubačkou.

Nejraději jej mám jako prozaika – byť se skromně označoval za satirika, je v jeho slovesném díle možné vystopovat i melancholické, lyrické proudy a jemné přikývnutí próze Egona Bondyho. Takhle četl svou knížku Manhattanský deník, jednu z těch, v nichž nechal na povrch vybublat své věčně mladé beatnické snění.

https://www.gavu.cz/milan-kozelka-na-ceste/


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.