- Inzerce -

Videa na víkend – Treatise a Dynamo

Čtyři intepretace Cardewovy Treatise nabízíme online, pátou si vychutnejte naživo v podání Pražského improvizačního orchestru.

Než vyměnil avantgardu za Maa, tedy estetický experiment za sociální, posouval britský skladatel Cornelius Cardew (1936-1981) možnosti hudebního vyjádření. Prošel si postserialistickou avantgardou, byl asistentem, jemuž chlebodárce Karlheinz Stockhausem pro jeho schopnosti dopřál svobodu autorsky se spolupodílet na svých rozepsaných kusech, improvizoval v řadách skupiny AMM. Jeho hlavním přínosem ale byly objevy na poli nedeterministické a neidiomatické improvizace v rámci větších ansámblů, jedním ze stěžejních děl pak téměř dvousetstránková grafická partitura s wittgensteinovským názvem Treatise (1963-1967). Interpretovat ji lze téměř neomezeným počtem způsobů, počítá se ale s tím, že ji hráči nebou interpretovat zcela spontánně, nýbrž si ji „nastudují“ v tom smyslu, že jednotlivým grafickým prvkům přiřadí ty zvukové, a tím dotvoří její jazyk.

Prague Improvisation Orchestra (PIO) předvede svou verzi Cardewova kusu v úterý 20. července v rámci svého festivalu PIO Dynamo 2. A protože je akce třídenní, Cardewem to na letenské scéně Alfred ve dvoře rozhodně neskončí.

Takhle si PIO poradili s Anthonym Braxtonem, další jazzový velikán – Charles Mingus – orchestr čeká už ve středu, rovněž v rámci PIO Dynamo 2.


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.