Čtyři intepretace Cardewovy Treatise nabízíme online, pátou si vychutnejte naživo v podání Pražského improvizačního orchestru.
Než vyměnil avantgardu za Maa, tedy estetický experiment za sociální, posouval britský skladatel Cornelius Cardew (1936-1981) možnosti hudebního vyjádření. Prošel si postserialistickou avantgardou, byl asistentem, jemuž chlebodárce Karlheinz Stockhausem pro jeho schopnosti dopřál svobodu autorsky se spolupodílet na svých rozepsaných kusech, improvizoval v řadách skupiny AMM. Jeho hlavním přínosem ale byly objevy na poli nedeterministické a neidiomatické improvizace v rámci větších ansámblů, jedním ze stěžejních děl pak téměř dvousetstránková grafická partitura s wittgensteinovským názvem Treatise (1963-1967). Interpretovat ji lze téměř neomezeným počtem způsobů, počítá se ale s tím, že ji hráči nebou interpretovat zcela spontánně, nýbrž si ji „nastudují“ v tom smyslu, že jednotlivým grafickým prvkům přiřadí ty zvukové, a tím dotvoří její jazyk.
Prague Improvisation Orchestra (PIO) předvede svou verzi Cardewova kusu v úterý 20. července v rámci svého festivalu PIO Dynamo 2. A protože je akce třídenní, Cardewem to na letenské scéně Alfred ve dvoře rozhodně neskončí.
Takhle si PIO poradili s Anthonym Braxtonem, další jazzový velikán – Charles Mingus – orchestr čeká už ve středu, rovněž v rámci PIO Dynamo 2.