Peter Zinovieff, Jon Hassell a Frederic Rzewski. Poslední dny se sešly hned tři smutné zprávy týkající se významných osobností experimentální hudby.
23. 6. zemřel Peter Zinovieff, skladatel a konstruktér elektronických hudebních zařízení. Asi nejslavnějším produktem jeho firmy Electronic Music Studios byl syntezátor VCS3, který do svého arzenálu zařadila spousta hudebníků od experimentu po pop. Zde třeba Roger Waters.
A zde se můžete o příběhu Zinovieffa, potomka ruských aristokratických emigrantů do USA, dozvědět více.
V sobotu 26. 6. pak tento svět opustili dva umělci. Americký trumpetista a skladatel Jon Hassell byl u toho, když se rozvíjel minimalismus, z jehož vážnohudební odnože plynula inspirace do ambientu. Hassell sám přišel s pojmem „hudba čtvrtého světa“, jímž označoval fúzi prvků nejrůznějších světových kultur s estetikou zklidnění a zpomalení za pomoci elektronických technologií.
Frederic Rzewski se narodil rovněž ve Spojených státech, ale jeho rodina měla polské kořeny. Studijní zájmy ho táhly do Evropy za tamní avantgardou, ale také k elektronice. S Alvinem Curranem a Richardem Teitelbaumem založili v 60. letech soubor Musica Elettronica Viva věnující se kolektivní kompozici a elektroakustické improvizaci.
Rzewského vlastní kompozice spojovaly vlivy minimalismu, americké lidové hudby i evropské historie, přičemž se nikdy nebál tvořit hudbu ovlivněnou aktuálním politickým děním. Jedním z takových děl je Coming Together stojící na výňatku z dopisu Sama Melvilla, vězně, který zemřel při povstání ve věznici Attica v roce 1971. Tam se dostal pro organizování bombových útoků proti vládním budovám na protest proti válce ve Vietnamu. Rzewski jeho text doprovodil ostinátní basovou linku, nad níž ostatní nástroje rozvíjejí zčásti improvizované vrstvy. Zde verze vzniklé online s poněkud neobvyklými vokálními sólisty.