- Inzerce -

Videa na víkend – tři rozloučení

Peter Zinovieff, Jon Hassell a Frederic Rzewski. Poslední dny se sešly hned tři smutné zprávy týkající se významných osobností experimentální hudby.

23. 6. zemřel Peter Zinovieff, skladatel a konstruktér elektronických hudebních zařízení. Asi nejslavnějším produktem jeho firmy Electronic Music Studios byl syntezátor VCS3, který do svého arzenálu zařadila spousta hudebníků od experimentu po pop. Zde třeba Roger Waters.

A zde se můžete o příběhu Zinovieffa, potomka ruských aristokratických emigrantů do USA, dozvědět více.

V sobotu 26. 6. pak tento svět opustili dva umělci. Americký trumpetista a skladatel Jon Hassell byl u toho, když se rozvíjel minimalismus, z jehož vážnohudební odnože plynula inspirace do ambientu. Hassell sám přišel s pojmem „hudba čtvrtého světa“, jímž označoval fúzi prvků nejrůznějších světových kultur s estetikou zklidnění a zpomalení za pomoci elektronických technologií.

Frederic Rzewski se narodil rovněž ve Spojených státech, ale jeho rodina měla polské kořeny. Studijní zájmy ho táhly do Evropy za tamní avantgardou, ale také k elektronice. S Alvinem Curranem a Richardem Teitelbaumem založili v 60. letech soubor Musica Elettronica Viva věnující se kolektivní kompozici a elektroakustické improvizaci.

Rzewského vlastní kompozice spojovaly vlivy minimalismu, americké lidové hudby i evropské historie, přičemž se nikdy nebál tvořit hudbu ovlivněnou aktuálním politickým děním. Jedním z takových děl je Coming Together stojící na výňatku z dopisu Sama Melvilla, vězně, který zemřel při povstání ve věznici Attica v roce 1971. Tam se dostal pro organizování bombových útoků proti vládním budovám na protest proti válce ve Vietnamu. Rzewski jeho text doprovodil ostinátní basovou linku, nad níž ostatní nástroje rozvíjejí zčásti improvizované vrstvy. Zde verze vzniklé online s poněkud neobvyklými vokálními sólisty.


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.