- Inzerce -

VooDooMan: Voices from Antidimension

VooDooMan: Voices from Antidimension

LOM (https://zvukolom.org)

 

Na zajímavém slovenském netlabelu LOM vychází výbor z bohaté tvorby tajemné postavy slovenské elektronické hudby – VooDooMana. Jedná se vlastně o retrospektivu, a komu pečlivě provedený výběr ke stažení zdarma nestačí, může si pořídit i DVD, na kterém je tvorba tajuplného tvůrce celá. VooDooMan vydal od začátku devadesátých let devět alb na vlastním labelu Oshipanah Records.

Výběr čtrnácti skladeb tvoří tradičně znějící ambient, neuchopitelná elektronika i podivuhodné zvukové intervence spletené z telefonních hovorů protkaných přebuzenými praskanci, strašidelné víření vyjících syntezátorů a zpětných vazeb, zpomalené rytmy nebo skoro romantické cinkání. Název Voices from Antidimension mi přijde naprosto případný. Především jde však o podivně eklektickou hudbu, která patrně věrně odráží  zvláštní osobnost svého autora. Skladby, které jistě dělí mnoho let, znějí dohromady překvapivě organicky, jakoby byly tesané z jednoho materiálu. VooDooMan tím připomene jiného solitéra s typickým rukopisem, jesenického Der Marebrechsta.

S VooDooManem si vyrazíte na výlet po antidimenzi a bude to výprava dobrodružná a značně nevyzpytatelná. Na autistickou zpívanou skladbu s kytarou Bude to tvoj megahit!, která se zničehonic zjeví uprostřed desky vás třeba nepřipraví nic. VooDooMan v ní předvádí cosi jako civilnější verzi amerického outsiderského písničkáře Jandeka. Jen se stihnete probrat z leknutí a vyvrtají vám díru do hlavy postindustriální frekvence následující dvaadvacetiminutové skladby Black Supremacy in the Anal Gas Chamber.

Zvuk alba je prostorný, často bohatě krášlený reverbem, znějící ale spíše ve středech a nezřídka agresivně škrabavý jako ve skladbě Schizophrenia, někdy až extrémně zkreslený a hlasitý jako hned v druhé skladbě Crematorium, po které půjdete ztlumit přehrávač. Závěr celé desky je pak obalen do jedovatě znějících vysokých frekvencí, které vás pro změnu přinutí krčit čelo, dokud to všechno nesmázne poslední skladba Sailing on the wave of 1/f, s piánem a modulovaným šumem. Voices from Antidimension je solidní porce radikální hudby, připravte se na téměř stotřicet minut antidimenzionálních zvuků. Vyplatí se vzít to s rozběhem a poslechnout na jeden zátah.


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.