- Inzerce -

Výbušné i meditativní improvizace

Kterak nizozemsko-německo-americké trio vyšplhalo svým třetím albem do nejvyšší ligy improvizované hudby.

Kontrabasista Meinrad Kneer a saxofonista a klarinetista Ab Baars vytvořili v roce 2010 improvizační duo a natočili jedno album. Posléze se k nim připojil o generaci starší americký bubeník Bill Elgart, který ale v Evropě dlí již od roku 1976. Loňská novinka thrīe thrēo drī (trojtvar číslovky tři ve staré angličtině) je třetím titulem tria. A první na jiné značce než na Kneerově Evil Rabbit Records.

Trio tvoří instrumentalisté vskutku excelentní. Nizozemec Ab Baars (tenorsax, klarinet, šakuhači) kromě spolupráce s plejádou improvizátorů z celého světa hraje v úderce The Ex. Němec Meinrad Kneer je taktéž vyhledávaným spoluhráčem; zhusta spolupracuje např. s flétnovým mágem Markem Albanem Lotzem. Bill Elgart hrál snad s každým, kdo v avantgardním jazzu vůbec něco znamená; albový debut vydal již v roce 1968 jako člen tria Paula Bleye (tím třetím byl Gary Peacock). V portfoliu poté najdeme taková jména, jako Marion Brown, Roswell Rudd, Dave Holland, Charlie Mariano, Sam Rivers, John Tchicai, Ed Schuller, Karl Berger či Tomasz Stańko.

Triová paráda thrīe thrēo drī obsahuje osm tracků. Mísí se v nich jedinečným způsobem free jazz s neidiomatickou volnou improvizací. Protagonisté myslí kompozičně, snaží se o narativní sdělení, skladby mají vývoj, počátek a konec. Proměnlivá dynamika, barvy, rytmy, práce s texturou a strukturou, to vše je samozřejmostí. Baars nástroje střídá, aby dosáhl patřičného výrazu v souladu s myšlenkou improvizace; přesvědčivý je ve všech polohách, včetně těch lyrických až zvukomalebných. Kneer často hraje smyčcem, jeho hra je většinou hutná, explozivní, nervní, někdy až hysterická. S bubeníkem, jenž ctí především freejazzově úderný způsob hry, umocňují nejen jízdu sólisty, ale budují energetickým kontrastem výbušné napětí.

Jsou tu ale též skladby, jež se vyjímají ve volné improvizaci nepříliš častým vyzněním. V Boulder Clay Movement No.1, kde zní klarinet, dokázalo trio vybudovat tajemno, jakousi vzrušující nezachytitelnost. Alternative Experimental Assembly X je směsí meditace (skrze šakuhači) a řeřavých i řezavých emocí rytmiky. Album překvapivě uzavírá poklidná skladba Aerolith, opět se šakuhači, v níž trio hraje v až mysteriózním souznění ve snaze umocnit, nikoli rozbít ponornou náladu.

Ab Baars / Meinrad Kneer / Bill Elgart: thrīe thrēo drī
Jazzwerkstatt https://www.jazzwerkstatt.eu/


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.