- Inzerce -

Wakushoppu: Dva roky improvizace – vstup volný

Wakushoppu – tento nezvyklý slovotvar můžete údajně slyšet, když se Japonec pokusí anglicky říci workshop. Ať již je to míněno jako vtip nebo veselá skutečnost, skrývají se za tímto nezvyklým názvem aktivity na poli hudební improvizace. Podtitul tohoto příspěvku neznamená jen divácky vstřícnou informaci, že se při návštěvě tohoto podniku neplatí žádné vstupné, ale výstižným způsobem charakterizuje samotnou podstatu projektu Wakushoppu, nekomerční platformy pro improvizovanou hudbu a umění, která se za necelé dva roky stala nepřeslechnutelným tónem na naší hudební scéně. Domovskou scénu pro Wakushoppu představuje vršovické Cafe v lese, příjemný podnik s výbornou kávou a vytříbeným smyslem pro experimentální hudbu, která často nemívá na růžích ustláno.

Za tímto nevšedním projektem stojí dramaturgicky a organizačně Tomáš Procházka, člen divadelní skupiny Handa Gote research & development, hudebník a mistr zvuku, a Petr Ferenc, neúnavný organizátor, publicista a hudební performer, již v pravidelných měsíčních intervalech společně připravují vydatné porce experimentální hudby. Dva roky jsou ve zhuštěné podobě zachyceny na reprezentativním cd Wakushoppu 0+1, pokřtěném letos v únoru. CD obsahuje sedm úryvků z kolektivních improvizací vybraných hudebních setkání a vyšlo jak neprodejná příloha HIS Voice.

V jednoduchosti je síla – koncept Wakushoppu je prostý: dva projekty, jeden set, druhý set a kolektivní improvizace účastníků daného večera. S improvizací je to jako v životě – rozmanitá, měnící se, podmanivá, osvěžující, ztišená i hlučná, mírná i agresivní, krásná i drsná – zda více či méně zdařilá, to již záleží na jemných ingrediencích dávkovaných jednotlivými vystupujícími. Po dvou letech své existence se Wakushoppu stalo nejen místem pro pravidelné pořádání koncertů, nýbrž i místem, kde se lze neformálně setkat a podiskutovat s aktéry toho kterého večera, místem, kde se rodí něco nečekaného a nového.

A na co se s Wakushoppu můžeme těšit příští rok? Zatím není o plánech do budoucna známo nic bližšího, ale lze si přát, aby pravidelná setkání mistrů improvizace pokračovala v neztenčené intenzitě.

 

wakushoppu 2010-2012:

wakushoppu 2.6 –   14. 6. 2012: Gurun Gurun; Michal Zbořil + Martin Blažíček

wakushoppu 2.5 –   10. 5. 2012 – tOTTO je OTTO II: Birds Build Nests Underground; IQ+1; Jack Jack

wakushoppu 2.4 –   12. 4. 2012: Napalmed; Der Marebrechst

wakushoppu 2.3 –   8. 3. 2012: Spálené stodoly; Count Portmon + Petr Ferenc; M. Tóth + A. Platzner

wakushoppu 2.2 –   9. 2. 2012: Lovci lebek; Jorge Boehringer + K!amm; křest CD Wakushoppu 0+1

wakushoppu 2.1 –   12. 1. 2012: Durman / Posejpal Duo; Martin Janíček + Petr Ferenc (křest CD)

wakushoppu 1.4 –   30. 11. 2011: Fernando Perales; X61

wakushoppu 1.3 –   10. 11. 2011: Federsel & Georgij Bagdasarov

wakushoppu 1.2 –   19. 10. 2011: Ava Mendoza; George Cremaschi & Petr Vrba

wakushoppu 1.1 –   8. 9. 2011: Mataiotechnia; Matěj Kratochvíl & Darrell Jónsson & Beseppy

wakushoppu 0.5 –   15. 6. 2011: Jana Kneschke & Michal Zbořil; Miroslav Posejpal & Petr Vrba

wakushoppu 0.4 –   18. 5. 2011: Martin Klapper & Martin Ježek

wakushoppu 0.3 –   13. 4. 2011: K!amm & Pelikán (Fuck It Duet); Tembryo

wakushoppu 0.2 –   24. 3. 2011: Radio Royal; Georgij Bagdasarov

wakushoppu 0.1 –   28. 10. 2010: Martin Klapper & Federsel (v Meet Factory)


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!