- Inzerce -

William Basinski – Richard Chartier: Divertissement

William Basinski i Richard Chartier mají na svém kontě hezkou řádku sólových alb i různých kooperací oscilujících mezi ambientem, minimalismem a experimentální elektronikou. Basinski jakožto klasicky vzdělaný hudebník začal svoji aktivní hudební kariéru již koncem 70. let ovlivněný hudebními experimenty Steva Roache a Briana Ena. Jeho první album Shortwavemusic pochází z roku 1983, ale vyšlo o celých patnáct let později jako prvotina u labelu Raster Noton. Richard Chartier je o více než jednu hudební generaci mladší, původně grafický designér a autor zvukových instalací. V minulosti spolu oba hudebníci již dvakrát zdařile spolupracovali – poprvé v roce 2004 na bezejmenném albu Untitled a podruhé v roce 2013 na albu Aurora Liminalis. Jejich třetí spolupráce z letošního roku nese název Divertissement a vychází u amerického labelu Important Records. Autorem obalu ladícího s hudebním obsahem tohoto alba je James Elaine, který pravidelně spolupracuje s Williamem Basinským od konce sedmdesátých let na zvukových instalacích a divadelních experimentech.

Pojem divertissement obsažený v názvu nového alba Williama Basinského a Richarda Chartiera se v minulosti používal – podobně jako italské divertimento – pro lehčí hudební dílo určené pro skupinku muzikantů. Je pravdou, že jejich v pořadí třetí spolupráce je zvukově přístupnější a v pozitivním slova smyslu krásnější než předchozí dvě společná alba, ale k zábavě a rozptýlení určeno není.

Dvě části, každá něco málo přes dvacet minut – zřejmě proto, aby album mohlo vyjít na vinylu, jinak bych si dokázal představit i podstatně delší stopáž – přináší spíše zklidnění, soustředěnost, zasnění, povzbuzení fantazie. Podobně jako v minulosti oba hudebníci používají jemnou elektroniku, piano, smyčky z pásků a dokonce krátkovlnné rádio. Všechny zvukové zdroje jsou dokonale sladěny v tichý, ale zvukově hutný celek. Při soustředěném poslechu a vyšší hlasitosti vystupuje z nahrávky řada změn, překvapivých detailů a jemných hluků.

První z obou částí začíná velmi laskavě až líbezně, ale velmi rychle přejde do dlouhých spodních, zpočátku sotva slyšitelných tónů, tak typických pro oba protagonisty. Motiv z úvodu alba se vrací ve vyšších polohách a rozvíjí se pozvolna dál. Zvuky se postupně zahušťují a vytvářejí velmi rozmanitou a hudebně bohatou ambientní síť, která se postupně mění v temně laděný ruchový zvukový proud. Druhý part je podstatně klidnější a zvukově méně výrazný, povětšinou obsahující spodní tónové frekvence. Až v samotném závěru se opět rozjasní a končí v podobném duchu, v němž začínal první part. Kdo hledá, v této pozoruhodné nahrávce zcela určitě najde.

 

William Basinski – Richard Chartier: Divertissement

Important Records (https://www.importantrecords.com)

 


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.