- Inzerce -

William Hooker + Liudas Mockūnas: Live At Vilnius Jazz Festival

William Hooker + Liudas Mockūnas: Live At Vilnius Jazz Festival

Nobusiness Records  (www.nobusinessrecords.com)

 

Litevský saxofonista a klarinetista Liudas Mockūnas (ročník 1976) vystudoval jazz a klasiku ve své vlasti a v Dánsku a v současnosti se věnuje především volné improvizaci a spolupracuje s muzikanty z celého světa. U nás se představil mnohokrát, naposledy v prosinci 2014 v Ostravě v prostoru Plato a v pardubickém Divadle 29 v „nízkofrekvenčním“ triu společně s norským tubistou Larsem Haugem a dánským bubeníkem Peterem Bruunem (v Divadle 29 hrál mimo jiné dříve v duu s Vladimirem Tarasovem).  Na svém kontě má řadu alb, která dokazují šíři jeho záběru. S francouzským kytaristou Marcem Ducretem si vystřihl eruptivní elektrické jízdy i akustické rozjímání na Silent Vociferation, s japonským pianistou, vokalistou a hráčem na „malé objekty“  Ryojim Hojitou zase náladotvorné dialogy na Vacation Music a abstraktní noiseové poetice se věnoval společně s dánským elektronickým experimentátorem Jakobem Riisem. Nezpronevěřil se však ani vážné hudbě, do níž dokáže vnést inovativní prvky, což dokazuje zejména nahrávka Jura miške, na níž vzdal společně s klavíristou Petrasem Geniušasem hold symbolistickému skladateli Mikalojusovi Konstantinasovi Čiurlionisovi.

Americký bubeník William Hooker (ročník 1946) už ve dvanácti doprovázel Isley Brothers či zpěvačku Dionne Warwick a záhy začal zkoumat atonální tvorbu Albana Berga a na druhé straně jazzové nahrávky labelu Blue Note. Ve své kariéře si zahrál s rockovými avantgardisty jako jsou Thurston Moore či Lee Ranaldo a v neposlední řadě se Zeenou Parkins, Christianem Marclayem nebo Elliottem Sharpem.




Jejich společné vystoupení na vilniuském jazzovém festivalu je na CD natrackováno do čtyř částí. Ta úvodní – ID – je do jisté míry jakýmsi oťukáváním (a profukováním), kde oba umělci definují svou vzletnou hudební poetiku, aby se postupně propracovali k přemýšlivosti (IDEA), dokonalosti (IDEAL) až k personifikaci dokonalosti (IDOL). Jejich společný sonický rozhovor se rozbíhá všemi směry a je v něm řada odboček a poznámek pod čarou. Někdy si notují, někdy se jakoby míjejí, aby se zase protnuli v zvukovém nekonečnu. Oba tu předvádějí řadu svých dovedností, ale s neobyčejnou lehkostí, neokázale a přitom mnohdy velice expresivně. Mockūnas je tu občas lyrický, občas až pozitivně zakřečovaný, repetitivní i skotačivý. Stejně tak Hooker je občas soustředěně filigránský, jindy rozmáchlý. Záznam vlastně nemá (i kvůli absenci aplausu) koncertní atmosféru a spíše jako by se otvíral vesmírným branám a směřoval do nekonečného prostoru nebo snad do společného mikrokosmu. Je tu jasně vidět, že tihle dva rozhodně nemají problém se plně oddat bezuzdné improvizaci a naopak v patřičné chvíli onu pomyslnou uzdu přiměřeně utáhnout. Jejich věkový rozdíl a různé kořeny jim rozhodně nejsou na překážku, naopak se tak mohou vzájemně konstruktivně inspirovat a vytvářet nové dimenze. Není to žádné exhibování, ale objevný proces, do kterého se jako posluchači můžete plně ponořit a nechat se překvapovat.

P.S.: Ukázky z tvorby Liudase Mockūnase si můžete poslechnout v sobotu 31. 1. 2015 ve 23:15 na stanici Vltava v rámci pořadu Svět jiné hudby.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.