Čas od času jsem nucen nahlédnout na Novinky.cz a zvláště ke kulturním událostem mne zajímá vox populi, názorové fórum z řad čtenářů, nejširší veřejnosti. A přiznám se hned v úvodu, že jsem udělal chybu. Dozvěděl jsem se například, že Václav Havel byl jen ožralý pisálek, Tříska není vlastně ani herec, o Bartoškovi se raději ani nezmiňuji. A z vlastenecké onanie hlubokých českých srdíček, kam je vryta Špinarová, jsem měl dojem, že snad hudba jako taková smrtí této zpěvačky definitivně skončila. Korunu tomu všemu nasadil pan Ladislav Hadrovský z Děčína, který napsal ve svém komentáři k jejímu pohřbu toto (cituji): Špinarová, na rozdíl od po převratových gaunerů v čele s nesvéprávným ožralou havlem rozdávala národu radost a lidé si jí za to vážili. Ukázalo se to na jejím pohřbu, kde bylo čtyřikrát víc lidí než na sešlosti zlodějů, politických hochštaplerů a pomatenců, když jim zdechla jejich ikona … Stačí vám to? Bohužel to dnes nebude poslední citace. (Maně si vzpomínám na jednoho děčínského rockera, který mi vyprávěl, jak se styděl za své spoluobčany, kteří na děčínský zámek chodili za sovětskými okupanty utužovat družbu a kšeftovat.) Takový až latentně nenávistný názor hlídačům slov z Novinek nevadí; ale jakmile jsem napsal tomuto vlastenci, že je debil, byl jsem zablokován kvůli hrubosti. Ale alespoň jsem pochopil, že toto není nejširší veřejnost. Nebo alespoň v to doufám. Že si Novinky.cz záměrně vytvářejí takovou názorovou platformu, takže to není reprezentativní vzorek české veřejnosti. Proč tomu tak je, nad tím se raději nezamýšlet, ale pánbůh s námi!
Proto tuto názorovou žumpu nelze brát na lehkou váhu. Ono politické spektrum, kde si podávají ruce příznivci bývalého komunistického režimu s radikální pravicí i levicí, ovlivňuje ty, kteří chtějí mít jen přehled o tom, co se doma či ve světě děje, a jsou líní vyhledávat odborné, serióznější portály. Včetně kulturních, notabene hudebních. A týká se to dokonce i soudobé opery, byť zřídka…
Čtenáři HIS Voice dozajista vědí o nedávné premiéře Kadeřábkovy opery Žádný člověk, pojednávající o tvůrci Stalinova pomníku na Letné, sochaři Otakaru Švecovi. Je pozoruhodné, že za socialismu nevznikla žádná opera o socialistickém umělci, dokonce ani na jakékoli jiné současné téma! Díla, jež zkomponovali E.F.Burian, Jan Hanuš, Zdeněk Blažek, Jiří Pauer a desítky dalších skladatelů, se vracela k tématům z klasické české literatury nebo historie, ale postrádají aktuální politickou tématiku. Stále dokola se hrála Prodaná nevěsta a při slavnostních příležitostech Libuše. Proč tomu tak bylo, když třeba literáti podlehli politickým tlakům a ideologicky prostituovali nepokrytě a houfně, to by mohlo být zajímavé téma. Jednou se k němu míním vrátit. Nyní mi jde o něco jiného: jak reagovala na soudobou operu na stalinské téma veřejnost na mainstreamovém tiskovém portálu?
Reakcí nebylo moc. Ale zato byly výživné svým otřesným primitivismem. Před časem jsem zde narazil v diskusi na téma popravy Milady Horákové, že přece by nedostala trest smrti, kdyby byla nevinná, ale nynější důkazy čecháčkovské hlouposti a bohužel i nenávisti, vyvěrající stále z ideologického poblouznění i dnes, kdy máme dostatek informací, mne zarazil. Nedělám si iluze o akceptovatelnosti soudobé opery širší veřejností, byť by byla sebepřístupnější, ale co komentátoři dokázali vyplodit za zrůdnosti, nad tím zůstává rozum stát. Anna Nečasová ze Sokolnice u Brna operu spojila s propagací kouření v divadle, cituji celý klenot: TO BUDE ZAS JEDNA OPERA. Už nyní lituji interprety, protože melodie bude asi tak tklivá, že si ji málokdo zapamatuje. Dnes snesou prkna divadel všechno. V době, kdy se potírá kouření v hospodách – nechápu, jak v POLSKÉ KRVI se může v Mahenově divadle na jevišti, kde vystupuje BOLO, KOUŘIT, JAK V UCPANÉM KOMÍNU. Jsem nekuřačka, ale v putyce,/kam nechodím/nevadí, když si zedník ke guláši dá pivko a zapálí si. Ale v divadle? To je opravdový hnus. No a tato opera bude druhý .
Smějete se? Taky jsem se zprvu smál, než jsem si přečetl další výplod vox populi. Mohl za to Jaroslav Vintr z Ústí nad Labem a opět ho uvedu v plném znění: To opravdu odborník žasne a laik se diví, co dnes se může vydávat za umělecké dílo. Ti lidé co na toto veledílo půjdou, budou opravdu větší hrdinové než ten Stalin. Lidi, to nedělali ani komunisti, aby skládali opery na kapitalistické umělce. To co je dnes možné a to co dnes se považuje za umění, to je opravdu neskutečné. A navíc, pustit toto umělecké veledílo, na prkna naší České scény, to je nehorázná drzost a sprostota. ALE co se divím, když se na prknech Národního divadla po sobě válet nazí lidé a vydává se to za umění, tak proč bychom tam nemohly hrát OPERU o sochaři, který udělal sochu Stalina. Věřte přátelé, to se můžeme jen stydět, co tento režim všechno dovolí. Již jsem psal několikrát, dnešní kultura je upadlá a ubohá a myslím si, že dnes to není jen názor můj .
A což teprve zpráva o spolupráci mezi Plastic People of the Universe a Filharmonií Brno na koncertním provedení programu Co znamená vésti koně – to byly teprve žně! Připomenu, že autorem symfonických aranžmá je Michal Nejtek. Ten samozřejmě zůstal stranou lidových komentářů, a pochybuji, že ho někdo z diskutujících vůbec zná. Zasvěcené komentáře odstartoval pan Vladimír Votřel, Doudleby: Jakoby té zvrácenosti všude nebylo dost. Musí se pošpinit i filharmonie. A do Národního divadla pusťte Stohovňáky s Pussy Riot, oni nějaké dílko s kulturním přesahem zvládnou.
Čekal jsem odmítavý postoj části veřejnosti k PPU. Těžko lze od nich očekávat něco jiného, když Plastiky znají jen z onoho normalizačního televizního dokumentu Atentát na kulturu v režii StB. Když vyšly jejich CD těsně po Listopadu 89, byli mnozí lidé překvapeni jejich zralou hudbou, která nebyla tím falešným, primitivním vrzáním, jak byla všeobecně prezentována. Bohužel komunistické lži, polopravdy a mýty u spousty lidí dosud nacházejí živnou půdu, a nejen v případě PPU. A z velké části nejde o příznivce komunistů, natož pak samotné komunisty. Plastici nejsou tedy jen ono nepříjemné politikum, ale především představují to neposlouchatelné, byť většinou neslyšené. Paradox? Ne. Čecháčkovství!
Ilustrativní je tato výměna mezi dvěma čtenáři. Pan David Kovář, Suchomasty, reagoval na výše uvedená slova doudlebského občana Votřela takto: Nebyl jste za socíku členem posudkové komise? Lidi s takovým kulturním rozhledem tam prý potřebovali . Votřel se rezolutně ohradí: Ne, nebyl. Ale posudková komise rozhodovala o ukončení dlouhodobého stavu pracovní neschopnosti. Nevím, jak to souvisí s hodnocením kakofoniků prznících Filharmonii Brno .
Stačí? Zdaleka ne!
Pan Antonín Herman z Ostravy v tom má jasno: FILHARMONIE A PLASTICI = KRÁSA, KVALITA A SPROSTÝ HUMUS!!!!!!!!!!!! TAK DALEKO KLESLA KULTURA CO JI VEDE TEN SUDEŤÁK!!!!!!!!!!!
Mám nepříjemný pocit, že rétorika tohoto paskvilu je nápadně podobná kulturologům z lidu: