Universal Liberation Orchestra a Jazzová sekce.
Cleveland sice není tím nejžhavějším bodem na mapě aktuální popkultury, ale své místo v dějinách má jisté. Lze ho považovat kolébku rock’n’rollu a ten tu má i svou síň slávy na břehu Erijského jezera. A dlouhodobě tu funguje i podhoubí zajímavých lokálních tvůrců všech možných žánrů od hiphopu po abstraktní vokální ambient. Z Clevelandu pocházejí také bratři Tom a River Smithovi. Ti začali na konci 70. let minulého století tvořit hudbu v pětičlenné sestavě Cleveland Collective, aby se následně zúžili na duo pod názvem Universe. Jejich hudba se pohybovala ve vodách víceméně folkrockových, s vlivy zvukových, poetických i divadelních experimentů a s intenzivním zájmem o společenská a politická témata. Vystupovali na demonstracích za jaderné odzbrojení nebo na podporu černošského politika Jesseho Jacksona. Zatímco River coby básník měl na starosti texty, multiinstrumentalista Tom se staral o hudbu. Duo doplněné o hostující muzikanty vydalo dvě písňová elpíčka v letech 1984 a 1985.
V roce 1986 se Universe přejmenovali na Universal Liberation Orchestra a vydali opus, který vyšel na kazetách ve skutečně limitovaném počtu pětadvaceti kusů a nese název Communion. „Ačkoliv je hudba na této kazetě označována jako jazz, my veškerou naši tvorbu považujeme za hudbu osvobození.“ Takto v přiloženém komentáři vysvětlují bratři Smithovi tvorbu svého Universal Liberation Orchestra, která se od písní posunula k otevřeným strukturám míchajícím volnou improvizaci a minimalistické elektronické figurace. Místo textů tu hlavní roli má hypnotické přelévání rytmů a témbrů. Každá skladba je postavena na jednoduché základní myšlence v podání klavíru, xylofonu nebo syntezátoru opakované dokola s malými změnami a dobarvované tu divnými zvuky, halekavými vokalizacemi či improvizovanými liniemi trubky nebo flétny. Někdy je základní ladění spíše jazzově-soulové (Communion), jindy hrají prim arpeggia syntezátorů, která zvuk posouvají někam k Terrymu Rileymu (Cycles). Crosscurrent je víceméně bluesově laděný, Over Nam nebo Welling předestírají doširoka rozmáchlé elegické vlny. Jako bonus jsou v digitální verzi zařazeny dva kusy: ploužáček Freedom Prayer a syntezátorový Noisy Jam, jehož název říká vše. Nahrávka byla zachráněna od zapomnění díky tomu, že se původní kazety chopila značka Freedom to spend a počátkem letošního roku ji vypravila do světa v podobě vinylu a bandcampového digitálu.
Mou pozornost vzbudilo pokračování textu citovaného výše, který byl součástí přebalu kazety a dostal se i do reedice. V něm hudebníci věnují svou nahrávku jednak ženám coby utlačované části lidstva, jednak Africkému národnímu kongresu. Na prvním místě ovšem stojí: „Communion je věnováno lidem známým jako Jazzová sekce. Ti jsou v současné době v Československu zavíráni do vězení za to, že se chtějí vyjadřovat bez ohledu na vládní omezení“. Jde o reakci na proces se členy Jazzové sekce Svazu hudebníků. Ta v té době čelila soudním procesům ze strany komunistického režimu, který se rozhodl Karla Srpa, Josku Skalníka, Vladimíra Kouřila, Čestmíra Huňáta a další dostat na základě vymyšlených provinění za mříže. Universal Liberation Orchestra jim na obalu své nahrávky přejí, aby mohli nadále pokračovat v duchu Havla, Kohouta, Hrabala a Vaculíka.
Zkusil jsem tedy bratry Smithovy kontaktovat s dotazem, kterými kanály se do Clevelandu dostaly informace o represích v Československu. River Smith mi odepsal: „Příběh Jazzové sekce jsme znali obecně jen skrze informace v nezávislém tisku, ale myslím, že se něco dostalo i do mainstreamového zpravodajství poté, co nějaké články napsal Kurt Vonnegut. Nikdy jsme nebyli v přímém kontaktu a ani nevím o nikom, kdo by byl. Myslím, že byli inspirací pro mnoho alternativních politických umělců v USA.“ K žádnému úžasnému odhalení utajených vztahů tedy nedošlo, tento víceméně náhodný objev ale ilustruje, jak fungovalo šíření informací o subkulturách a mezi nimi v dobách železné opony. Což mohlo vést i k oblíbeným stereotypům nejednoho západního novináře, který ztotožňuje českou rockovou hudbu oné doby s „Plastiky bojující proti komunistům“.
Duo Universal Liberation Orchestra se sice hudebně od osmdesátých let odmlčelo, nicméně bratři Smithovi (především River) jsou nadále aktivní v psaní knih a komentování světa kolem sebe, především americké politiky, ale třeba olympijských her. Pod názvem Liberation Brew TV se vyskytují na kabelové televizi i na youtube. Zápal pro věc a anarchistické audiovizuální hračičkovství je zatím neopustilo.