- Inzerce -

Zpívající oblouk

V roce 1808 zjistil britský chemik Humphrey Davy, že mezi dvěma uhlíkovými elektrodami lze vytvořit elektrický oblouk vyzařující silné světlo. Jeho objev vedl k vytvoření obloukové lampy, která se přibližně od poloviny 19. století používala jako elektrický zdroj světla.

Obloukovky umožňovaly vytvořit velice intenzivní světelný paprsek, v některých aplikacích se proto používaly dlouho po vynálezu žárovky. Nahradily je až moderní výkonné výbojky, které pracují na podobném principu.

Při provozu vydávaly obloukové lampy často nepříjemné rušivé zvuky. Ty se v roce 1899 pokusil odstranit britský fyzik William Du Bois Duddell. Při svých pokusech zjistil, že se zvuk mění s velikostí přiváděného napětí a že jeho frekvenci je možné ovlivňovat. Připojením klaviatury tento jev demonstroval. Tak vznikl první elektronický hudební nástroj zvaný Singing Arc (Zpívající oblouk). Ke své činnosti nepotřeboval žádný zesilovač a jako reproduktor sloužil přímo elektrický výboj.

Jelikož k rozkmitání vzduchu a vytvoření zvukových kmitů není potřebná hmotná membrána, jsou pomocí elektrického výboje dobře přenášeny vysoké frekvence. Plazmové výškové reproduktory využívající tento princip se vyrábějí od poloviny 20. století. Zde je demonstrace modelu MP-02 německé společnosti Magnat.

Hrát mohou i velké výboje získávané pomocí vysokonapěťových Teslových transformátorů.

Plasmový reproduktor si můžete postavit sami.

Pokud si na samostatnou stavbu netroufnete, jsou k dispozici i stavebnice.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.