- Inzerce -

Zvukové sochy Harryho Bertoiy

Harry Bertoia (1915-1978) byl italský sochař a designér působící po většinu života v USA. Jeho oblíbeným materiálem byl vždy kov, z kterého splétal odvážné konstrikce, jako byla například slavná “diamantová židle” z roku 1952. Tato židle a další designový nábytek vytvořený pro firmu Knoll ho finančně zajistily natolik, že si mohl dovolit věnovat se nadále jen volné tvorbě. Kovu však zůstal věrný. Po jeho optických vlastnostech, které využil například v realizaci Textured Screen, ho zaujaly zejména akustické vlastnosti kovu a možnosti jejich využití ve zvukových sochách (Sound Sculpture).

Kromě konstrukce mnoha rozměrných zvukových objektů Bertoia začal také nahrávat desky se svou hudbou v sérii pojmenované Sonambient.

V následujícím videu Val Bertoia rozeznívá Sonambient – celý velkorysý labyrint zvukových soch a objektů, které spolu se svým otcem vyrobil v sedmdesátých letech. Zvukový svět, který je povědomý každému kdo vystudoval strojírenství, nebo měl nějakou zkušenost s obráběním železa. Zvuk dílen, skladů, železničních opraven a strojíren, povýšený Bertoiovými vynálezy na téměř esoterickou hudbu. Takhle snad hrají andělé v nebi všem strojařům, svářečům a konstruktérům.

Ve filmu Harry Bertoia’s Sculpture z roku 1965 vidíme přímo Harryho Bertoiu, který navíc v jeho úvodu vstává ze své slavné Diamond Chair. Film Bertoiova přítele Clifforda B. Westa je plný železných struktur a detailů kovových sonických objektů.

Poetický železárenský ambient, kovová meditace, opravdová Metal music.

Úryvek z dalšího, tentokrát soudobého dokumentu „From Arieto to Harry Bertoia“. Méně poetický, více informativní dokument.

Detail Bertoiova objektu v Jordan Schnitzer Museum of Art, University of Oregon

Další blízký pohled na jeden z Bertoiových objektů.

A kdo by snad zatoužil vše vidět na vlastní oči a pobýval náhodou v okolí Bally v americké Pensylvánii, může zajít na prohlídku na Stuida Bertoia.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.