- Inzerce -

Martin Mallaun / Karlheinz Essl: Ruderals

Martin Mallaun / Karlheinz Essl: Ruderals

Nachtstück Records (nachtstuckrecords.bandcamp.com)

 

Rakušana Martina Mallauna jsme před časem zmiňovali jako člena tria citeristů, které pod názvem Greifer (naše recenze zde) úspěšně zatahuje tradiční nástroj do netradičních souvislostí. Na první položce nové značky Nachtstück Records se Mallaun a jeho citera setkávají s vídeňským skladatelem a elektronikem Karlheinzem Esslem. Záznam jejich společné improvizace z roku 2011 byl sestříhán do šesti skladeb, plynule přecházejících jedna v druhou.

Pokud vám, stejně jako mě, chybí vzdělání v ekologii, vězte, že slovo „ruderální“ existuje i v češtině a označuje společenstva rostlin a živočichů obývajících rumiště. A jelikož je Martin Mallaun nejen hudebník, ale také botanik, je šest skladeb na nahrávce pojmenováno podle typických rumištních květinek: durman obecný, hadinec obecný, měrnice černá, kopřiva dvoudomá, lopuch větší, blín černý. Rostliny, s nimiž si běžně nespojujeme valný estetický dojem, ale které projevují úžasnou životaschopnost, s níž si hledají cestu mezi pozůstatky industriálního prostředí a berou si jej od lidí zpět. Mallaunova a Esslova hudba s takovými představami dobře ladí a přímo vybízí k doslovnému výkladu: akustické tóny citery jako stonky a listy kopřiv prorážejí cestičky mezi elektronickými zvuky, coby pozůstatky civilizace. Role elektroniky někdy spočívá v upravování a překrucování citerových tónů, jindy vrší civilizační ruchy, více či méně identifikovatelného původu. Citera je rozeznívána jak tradičním způsobem, tak všelijakým škrábáním a rozlaďováním.

V improvizovaném proudu převládá divoká neučesanost, jak se na rumiště sluší a patří, objeví se ale také místa překvapivého klidu, jako když a skládce krásně bíle kvete durman. Přepínání stylových poloh od křečovitých industriálních úderů po mutaci najazzlých nálad, v nichž citera připomíná tremolem rozechvělou kytaru, má dobré časování, takže posluchačská pozornost je stále přiměřeně napjatá. Ve srovnání s nahrávkou Greifer je na albu Ruderals citera součástí velké hromady zvuků, takže její kulturní bagáž se nestává tématem. Tím je tady souhra či souboj akustického světa s elektronickým. A výsledné rumiště stojí za poslech.

Album lze na výše uvedené adrese stáhnout zdarma, či za dobrovolný příspěvek, z něhož autoři navíc slibují poslat devadesát procent na charitu.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.